Het stadsbestuur wil van het centrum een aangename plek maken. Een rondvraag leerde dat meer groen, minder verkeer en een aangename verblijfsruimte bij de meeste mensen het hoogst op het verlanglijstje staan. Uitgangspunt is dan ook het autoluw maken van het stadscentrum.
Om het doorgaand verkeer zo veel mogelijk uit het stadscentrum te houden werd ook een nieuw mobiliteitsplan uitgewerkt. Het verkeer wordt naar de rand van het centrum geleid. Daar zijn in dit kader intussen ook een aantal nieuwe parkings voorhanden: https://www.zoutleeuw.be/parkeren-in-zoutleeuw-centrumHet stadsbestuur kiest resoluut de kaart van ontharding, vergroening en voorrang voor de zwakke weggebruiker!
Om de hinder te beperken wordt er in fases gewerkt. In een eerste fase werden nieuwe leidingen aangelegd in de zone voor de cafés. De strook rond de kerk en de cafés werd heraangelegd in hardsteen en bepaalde stroken werden onthard en aangeplant.
Van dinsdag 12 tot 30 november 2024 gaat de 2de fase van start!
De strook voor de Lakenhalle en het historisch stadhuis wordt heraangelegd. Het wegdek wordt versmald tot 6,5 meter, waardoor autos trager door het centrum moeten en voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen.
Volgende verkeersmaatregelen zullen van kracht zijn:
Als stadsbestuur beseffen wij dat deze werken hinder gaan veroorzaken.
Wij vragen dan ook aan onze burgers om begrip op te brengen gedurende deze periode.
Om de hinder te beperken wordt er in fases gewerkt. In een eerste fase werden nieuwe leidingen aangelegd in de zone voor de cafés. De strook rond de kerk en de cafés werd heraangelegd in hardsteen en bepaalde stroken werden onthard en aangeplant.
Van dinsdag 12 tot 30 november 2024 gaat de 2de fase van start!
De strook voor de Lakenhalle en het historisch stadhuis wordt heraangelegd. Het wegdek wordt versmald tot 6,5 meter, waardoor autos trager door het centrum moeten en voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen.
Volgende verkeersmaatregelen zullen van kracht zijn:
- Op de Grote Markt zal gedurende deze periode enkel eenrichtingsverkeer mogelijk zijn voor vervoer komende van Linter en Budingen.
- Plaatselijk verkeer richting Linter en Budingen kan de omleiding volgen via de Rijkswachtstraat.
- Doorgaand verkeer (én zwaar verkeer) richting Budingen en Linter volgt best de omleiding via Ossenweg-Runkelenstraat-Durasweg-Klipstraat en zo naar de Terweidenstraat.
- Bushalte Post (Eraerts) en bushalte kerk (Lakenhalle) beide richting Budingen worden vervangen door één halte – voor de trappen (ingang) Aen den Hoorn.
- De wekelijkse markt zal tot het eind van het jaar aan het dambord (voor de bibliotheek) plaatsvinden.
Als stadsbestuur beseffen wij dat deze werken hinder gaan veroorzaken.
Wij vragen dan ook aan onze burgers om begrip op te brengen gedurende deze periode.
Gepubliceerd op
donderdag 7 november 2024
8.29 u.