Met die slogan wil de federale overheidsdienst Economie ons aansporen om onze voeding bij Belgische producenten te kopen. Het is de bedoeling om zo de landbouwsector een hart onder de riem te steken.
De landbouwsector heeft moeilijke jaren achter de rug en verdient onze steun. Daarom moeten we voedsel kopen dat hier geproduceerd wordt.
Door de coronapandemie, de inflatie na corona, de oorlog in Oekraïne... kregen lokale voedselproducenten het heel moeilijk en richtte de federale overheid de Taskforce Agrovoeding op. Deze campagne is een van de initiatieven van die taskforce, daarmee willen ze mensen aanzetten om lokaler te kopen.
Door de coronapandemie, de inflatie na corona, de oorlog in Oekraïne... kregen lokale voedselproducenten het heel moeilijk en richtte de federale overheid de Taskforce Agrovoeding op. Deze campagne is een van de initiatieven van die taskforce, daarmee willen ze mensen aanzetten om lokaler te kopen.
Consumenten spelen een sleutelrol. Door te kiezen voor lokale producten dragen ze bij tot een duurzame landbouw.
Veel mensen willen wel lokaal kopen, maar weten niet hoe ze dat het best kunnen doen. Met deze campagne willen we hen helpen.
Hoe lees je het etiket in de supermarkt?
We kunnen naar de boer om de hoek gaan, maar lokaal kopen kan ook gewoon in de supermarkt, door op het etiket te kijken waar de producten gemaakt zijn. Op de website koopbewuster.be vind je tips over hoe je etiketten kan lezen en interpreteren.
Zo helpen we de klanten om bewuster voedingsproducten te kopen.
Zo helpen we de klanten om bewuster voedingsproducten te kopen.
Bewust consumeren is belangrijk omdat je met kleine, eenvoudige aanpassingen al een grote impact kan hebben. Het vraagt heel weinig inspanning, zoals even het etiket lezen om te zien waar iets vandaan komt. Zo kun je kiezen voor iets van dichtbij, wat duurzamer is én je leert meteen of het product van het seizoen is. Als we allemaal samen die kleine stappen zetten, maken we echt een verschil.
Gepubliceerd op
donderdag 26 december 2024
10.40 u.